vrijdag 26 oktober 2018

Lijnolie verdunnen

Bestel lijnolie direct online! Voor 22:bestel morgen in huis. Gekookte lijnolie uitermate geschikt als natuurlijke houtverduurzaming. Lijnolie wordt gewonnen uit de vlasplant.


Het wordt gekookt op 2graden zodat de moleculen nieuwe verbindingen vormen en elastisch worden.

Ik ga binnenkort mijn veranda behandelen met gekookte lijnolie. Nu wil ik de eerste keer de lijnolie verdunnen met terpentine. Ik lees so,ms dat ik terpentijn moet gebruiken en soms lees ik ook terpentine.


Gezien de impregnerende en spanningsarme eigenschappen van de olie zelf is dit niet nodig. De verdunning verdampt alleen maar en zorgt voor een mindere vulling. Breng de olie ruim aan en laat dit een half uurtje intrekken.


Plekken die snel dof worden kunnen direct van een volgende laag olie worden voorzien.

Klik hier voor de detail informatie van gekookte lijnolie. U kunt de jerrycan dan eenvoudig openen en sluiten en de olie aftappen zonder te knoeien. Ik wil mijn blank geschuurde eiken tafel hiermee behandelen, er staat op de fles dat ik hem moet verdunnen , maar niet in welke verhouding, wél waarmee.


Via medeforummer “Michield” zn tip ben ik begonnen met mn bumpers te poetsen met gekookte lijnolie. Ik zie dit maar als mn proefproject. De olie dringt (diep) in de bumper en word dan hard. De droogtijd is ruim uur bij droog weer.


Met rauwe lijnolie heb je daar veel minder last van. Voor langere tijd reinig ik de kwasten en leg deze schoon weg. Dit is wat meer werk maar je staat niet voor verrassingen als je de kwast na een jaar weer eens in handen hebt. Koop alles voor het reinigen en verdunnen voor je verfklus bij EcoTools.


Lijnzaadolie van Raw Organic. Hier vind je terpentine, rauwe lijnolie , verfreiniger, reinigingsthinner en nog veel meer. Bij voorkeur de lijnolie verdunnen met - verfverdunner, terpentine of terpentijnolie en in een dunne laag opbrengen. Vervolgens met een droge en pluisvrije doek na wrijven.


Broeigevaar bij absorptie in poreuze materialen zoals doeken, lappen en kleding hierdoor kans op brandgevaar.

Doeken na gebruik met water overgieten! Voor een betere indringing in het hout is het mogelijk de lijnolie te verdunnen met wat terpentijn (geen terpentina). Omdat gekookte lijnolie van zichzelf al wat sneller droogt dan rauwe lijnolie , is gekookte lijnolie (samen met siccatief en terpentine) het meest geschikt om als hout-bescherming te gebruiken.


Langdurig verhitte lijnolie Stroperige dikke olie. Wordt verdund toegepast als langzaam drogend glaceermedium. Omdat deze olie zeer vettig is, is deze ook zeer geschikt als laatste laag op vet over mager lagen. Geeft een glad glazig effect na droging.


Zeer bleek van kleur en daarom geschikt voor bleke kwetsbare kleuren. De gekookte lijnolie heb ik getest met af te lakken en zonder af te lakken, de niet afgelakte lijn olie heeft het wel even volgehouden maar de laag wordt al dunner door onze weersinvloeden, dus de roest wordt al weer zichtbaar, de afgelakte lijnolie doet het nog steeds goe de lijnolie heeft een zeer lange droog tij ik adviseer minimaal 48. Bij het schilderen is het van belang de onderste lagen van het schilderij, de onderschildering, mager te schilderen, en de lagen daarop steeds iets vetter te maken, bijvoorbeeld door minder met terpentijn te verdunnen , of door een beetje lijnolie toe te voegen.


Dit wordt aangeduid met de term vet over mager.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts